Na skróty
- Forum
- Zareklamuj swój gabinet
- Izby Lekarskie w Polsce
- Partnerzy portalu
- Magazyn Stomatologiczny
- Wydawnictwo
Czelej - Wydawnictwo
PZWL - Wydawnictwo
Med Tour Press Int. - new! Katalog firm
- Dodaj gabinet
- Poradnik dentysty
- Organizacje
- Turystyka stomatologiczna
- Marketing stomatologiczny
- Dotacje z UE
- KORONAWIRUS
- Dental TV
- new! Czas na urlop!
- Relacje z targów i imprez
- 24-10-2023
W literaturze poświęconej edukacji w branży stomatologicznej szkolenie w zakresie umiejętności komunikacji klinicznej i behawioralnych aspektów leczenia otrzymuje bardzo pozytywną ocenę. Nie zawsze jednak kształcenie takie jest pieczołowicie realizowane w toku studiów przeddyplomowych. Tymczasem studenci kierunków związanych ze stomatologią, a więc przyszli dentyści, technicy dentystyczni oraz asystentki/higienistki stomatologiczne, potrzebują solidnej teoretycznej i praktycznej nauki w zakresie komunikowania się z pacjentem.
Komunikacja powinna być silnie skoncentrowana na pacjencie. Konieczne jest więc wykształcenie umiejętności aktywnego słuchania i skupienia na pacjencie. Dokładne słuchanie, obserwacja i zwrócenie uwagi na werbalne i niewerbalne sygnały przekazywane przez pacjenta zwiększają bowiem skuteczność diagnozy i podejmowanie prawidłowych decyzji klinicznych. To z kolei służy otrzymywaniu pozytywnych wyników leczenia i budowaniu zadowolenia pacjenta, jak i jego zaufania do usługodawcy.
Kandydaci na specjalistów branży stomatologicznej i aktywni już zawodowo profesjonaliści w tej dziedzinie powinni też pamiętać, że dobra komunikacja z pacjentem pomaga zmniejszyć jego niepokój i odczuwanie bólu. Z kolei zła komunikacja jest najczęstszą przyczyną niezadowolenia z opieki i powstawania nieufności; jest też najczęstszą przyczyną zakończenia współpracy.