Na skróty
- Forum
- Zareklamuj swój gabinet
- Izby Lekarskie w Polsce
- Partnerzy portalu
- Magazyn Stomatologiczny
- Wydawnictwo
Czelej - Wydawnictwo
PZWL - Wydawnictwo
Med Tour Press Int. - new! Katalog firm
- Dodaj gabinet
- Poradnik dentysty
- Organizacje
- Turystyka stomatologiczna
- Marketing stomatologiczny
- Dotacje z UE
- KORONAWIRUS
- Dental TV
- new! Czas na urlop!
- Relacje z targów i imprez
- 29-08-2008
W czasie wykonywania pracy dentysta narażony jest na szereg zagrożeń, które mogą powodować urazy mechaniczne, zakażenie biologiczne czy trwałe upośledzenie funkcji pewnych narządów.
Na pojawienie się niepożądanych reakcji zdrowotnych mają wpływ:
-
praca w pozycji wymuszonej i przewaga wysiłku statycznego nad dynamicznym
-
bezpośredni kontakt z pacjentami, będącymi potencjalnymi nosicielami różnych chorób
-
stały kontakt z czynnikami biologicznymi oraz chemicznymi mogącymi spowodować podrażnienia tkanek.
Czynniki szkodliwe mogą działać w sposób:
-
bezpośredni np. kontakt z wydzielinami pacjenta (krew, ślina, mikroorganizmy w oddechu), czy z substancjami dezynfekującymi;
-
pośredni np. kontakt z unoszącym się pyłem pochodzącym ze ścieranych zębów czy przeciążenia kręgosłupa spowodowane brakiem ergonomii w miejscu pracy.
Niebezpieczeństwa czyhające na zdrowie stomatologów można zaliczyć do kilku grup:
-
uszkodzenia układu ruchu spowodowane albo długotrwale działającymi czynnikami mechanicznymi, albo urazami
-
uszkodzenia innych układów, np. wzroku, słuchu, skóry, wynikające z kontaktu z czynnikiem drażniącym lub szkodliwym
-
choroby układu krążenia spowodowane brakiem ruchu dynamicznego
-
zakażenia bakteryjne, grzybicze, wirusowe, prionowe.
Podstawowe zasady, które umożliwią uniknięcie wielu zagrożeń w pracy to:
-
stosowanie środków zabezpieczających przed kontaktem z czynnikami wywołującymi zakażenie: maseczki, rękawice, fartuchy
-
bezwzględna higiena pracy oraz dotycząca wyposażenia gabinetu stomatologicznego
-
stosowanie ergonomicznych rozwiązań w miejscu pracy - dotyczy przystosowania urządzeń pod indywidualne potrzeby oraz ciągłej dbałości o wygodę ruchów
-
eliminacja szkodliwych przyzwyczajeń i nawyków połączona ze stałą samokontrolą
-
stworzenie przyjaznej atmosfery w gabinecie – w stosunku do pacjenta i zatrudnionego personelu.
Źródło: Opracowanie własne