Pacjent
- Warto wiedzieć
- Coś na ząb
- Wybielanie zębów
- Choroby i leczenie
- Estetyka
- Higiena
- Ciekawostki ...
- Dowiedz się jak...
- Forum
- Baza gabinetów
- Pytania do ekspertów
- Subskrypcja
- Ogłoszenia - Pacjent
- Partnerzy portalu
- Tagi
- Bruksizm
- Ciąża a zęby
- Dental TV
- Kamień nazębny
- Korony
- Leczenie kanałowe
- Licówki
- Mosty
- Strach przed dentystą
- Vademecum Pacjenta
- Zęby mądrości
- Znieczulenia
- 05-05-2008
Ruszyła akcja, której celem jest uświadomienie pacjentom, jakie mają prawa oraz jak mogą z nich korzystać. Statystyki wskazują, że niewielu Polaków wie, jakie przysługują im prawa w chwili, gdy stają się pacjentami. Nieznajomość posiadanych praw, niestety, często odbija się negatywnie na traktowaniu pacjentów oraz nieposzanowaniu ich godności osobistej.
- Chcemy uświadomić Polakom, jak wiele zależy od nich samych, od ich aktywnej postawy, tak w zakresie profilaktyki, jak i w obliczu choroby. Przecież każdy z nas prędzej lub później będzie musiał skorzystać z usług służby zdrowia. Powinniśmy więc wiedzieć, co się nam należy. Mamy prawo głosu co do samego sposobu leczenia. Chory człowiek, trafiający do szpitala, nie jest przecież ubezwłasnowolniony. Powinien otrzymać pełną informację o chorobie, szansach jej wyleczenia i kolejnych podejmowanych zabiegach. Błędna jest opinia, że wyedukowani pacjenci są uciążliwi dla personelu – mówi ks. Arkadiusz Nowak, prezes Instytutu Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej.
Najważniejsze cele akcji:
-
uświadomienie ludziom praw, które im przysługują i upowszechnienie tej wiedzy;
-
poinformowanie, gdzie i do kogo udać się ze skargą lub zażaleniem na nieprawidłowo wykonaną usługę medyczną lub nieudzielenie świadczenia;
-
propagowanie Europejskiej Karty Praw Pacjenta, zawierającej wyznaczniki standardów w opiece medycznej i w relacjach pacjent – lekarz;
-
nauczenie pacjentów egzekwowania należnych im praw;
-
zmiany w sposobie traktowania pacjentów i poszanowanie ich godności.
Specjaliści wskazują, iż dotychczasowe regulacje prawne są niewystarczające, by zapewnić przestrzeganie praw należnych chorym; nie zapewniają też pacjentom skutecznych narzędzi, pomocnych w egzekwowaniu tego, co im się należy od służby zdrowia. Pomimo deklaracji kolejnych ekip rządzących, że przyczynią się do poprawy sytuacji pacjentów, chorzy nadal są często jedynie „ciekawymi przypadkami medycznymi”, a nie ludźmi, którym należy się poszanowanie godności i intymności, oraz których zaufanie trzeba najpierw zdobyć, by móc efektywnie leczyć.
Źródło: „Zielony Sztandar”