Pacjent
- Warto wiedzieć
- Coś na ząb
- Wybielanie zębów
- Choroby i leczenie
- Estetyka
- Higiena
- Ciekawostki ...
- Dowiedz się jak...
- Forum
- Baza gabinetów
- Pytania do ekspertów
- Subskrypcja
- Ogłoszenia - Pacjent
- Partnerzy portalu
- Tagi
- Bruksizm
- Ciąża a zęby
- Dental TV
- Kamień nazębny
- Korony
- Leczenie kanałowe
- Licówki
- Mosty
- Strach przed dentystą
- Vademecum Pacjenta
- Zęby mądrości
- Znieczulenia
- 03-04-2019
Z opublikowanego pod koniec stycznia tego roku raportu Rzecznika Praw Pacjenta wynika, że korzystanie z polskiej służby zdrowia – także w obszarze stomatologii – następcza pacjentom sporo trudności. W latach 2015-2018 eksperci odebrali prawie 200 tys. połączeń, a najwięcej zgłoszeń dotyczyło świadczeń zdrowotnych udzielanych w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia. Stomatologia była jedną z tych dziedzin, w których odnotowano większość skarg. Pacjenci skarżyli się na:
-
problemy z dokumentacją medyczną, braki w zapisach, nieczytelność;
-
niewystarczającą informację uzyskiwaną od personelu medycznego na temat leczenia i stanu zdrowia;
-
długi czas oczekiwania na pomoc.
W zakresie stomatologii prawa pacjentów naruszone były głównie przez:
-
nieudzielenie świadczenia w trybie nagłym;
-
długi czas oczekiwania na zabiegi – głównie ortodontyczne i protetyczne.
Pacjenci uważają, że ich prawa naruszane są również przez ograniczony dostęp do wysokiej jakości materiałów stomatologicznych i brak możliwości leczenia kanałowego zębów trzonowych i przedtrzonowych w ramach kontraktów podpisywanych przez Fundusz Zdrowia z dentystami. Sporo wątpliwości budziła także jakość protez wykonywanych w ramach NFZ.