Pacjent
- Warto wiedzieć
- Coś na ząb
- Wybielanie zębów
- Choroby i leczenie
- Estetyka
- Higiena
- Ciekawostki ...
- Dowiedz się jak...
- Forum
- Baza gabinetów
- Pytania do ekspertów
- Subskrypcja
- Ogłoszenia - Pacjent
- Partnerzy portalu
- Tagi
- Bruksizm
- Ciąża a zęby
- Dental TV
- Kamień nazębny
- Korony
- Leczenie kanałowe
- Licówki
- Mosty
- Strach przed dentystą
- Vademecum Pacjenta
- Zęby mądrości
- Znieczulenia
- 27-07-2016
„Mój 17- letni syn poszedł do dentysty, żeby zaplombować ząb. Ten nie przyjął go, tłumacząc, że na leczenie osoby niepełnoletniej osobiście zgodę musi wyrazić opiekun pacjenta. Zadzwoniłam do gabinetu, ale nic to nie dało. Czy dentysta miał prawo tak postąpić?” – pyta czytelniczka „Gazety Wyborczej” (wyd. z dn. 15.06.2016 r.).
W myśl przepisów zabieg i świadczenie medyczne mogą być wykonane tylko za zgodą uprawnionego podmiotu. Jeśli leczone ma być dziecko u stomatologa, zgodę wydają jego opiekunowie prawni. W przypadku niepełnoletnich pacjentów w wieku 16-18 lat zgody wyrażają sam pacjent oraz jego opiekunowie prawni. Badanie i udzielanie świadczeń medycznych bez pozyskanej zgody jest możliwe w sytuacji, kiedy pacjent wymaga niezwłocznej pomocy lekarskiej, a ze względu na stan zdrowia lub wiek nie może wyrazić zgody i nie ma możliwości porozumienia się z jego przedstawicielem ustawowym lub opiekunem faktycznym. Jeśli leczenie ma charakter planowy, zgoda jest konieczna.
Uzyskanie zgody na leczenie drogą telefoniczną nie jest możliwe, ponieważ lekarz, który będzie udzielał świadczenia, nie ma pewności, że wyraża ją osoba uprawniona. Z tego powodu lekarz w przychodni dentystycznej w opisanym przypadku postąpił zgodnie z prawem.
Źródło: „Gazeta Wyborcza”