Pacjent
- Warto wiedzieć
- Coś na ząb
- Wybielanie zębów
- Choroby i leczenie
- Estetyka
- Higiena
- Ciekawostki ...
- Dowiedz się jak...
- Forum
- Baza gabinetów
- Pytania do ekspertów
- Subskrypcja
- Ogłoszenia - Pacjent
- Partnerzy portalu
- Tagi
- Bruksizm
- Ciąża a zęby
- Dental TV
- Kamień nazębny
- Korony
- Leczenie kanałowe
- Licówki
- Mosty
- Strach przed dentystą
- Vademecum Pacjenta
- Zęby mądrości
- Znieczulenia
- 12-09-2012
Polacy mieszkający na Podlasiu stosunkowo rzadko skarżą się na działanie służby zdrowia. Wśród skarg, które się pojawiają, najczęściej notuje się te, które dotyczą:
-
braku możliwości lub trudności z umówieniem porady w terminie uzgodnionym ze świadczeniobiorcą;
-
odmowy natychmiastowego udzielenia świadczenia;
-
odmowy wystawienia recepty;
-
ograniczonego dostępu do lekarza z powodu jego nieobecności w placówce;
-
sposobu prowadzenia list oczekujących na świadczenia.
Pacjenci skarżą się też na poradnie specjalistyczne, w których zamiast leczenia na ubezpieczenie, proponuje się im leczenie prywatne.
W branży stomatologicznej pacjenci bywają niezadowoleni z jakości stosowanych materiałów dentystycznych, jakości protez dentystycznych oraz z udzielonych świadczeń stomatologicznych.
- W przypadku, gdy skarga jest zasadna, fundusz zwraca się do świadczeniodawcy o pisemne wyjaśnienie zaistniałej sytuacji – wyjaśnia Adam Dębski, rzecznik podlaskiego NFZ. – Jeśli nie jest ono satysfakcjonujące, polecamy usunięcie nieprawidłowości w realizacji umowy. W niektórych przypadkach dodatkowo przeprowadza się kontrolę świadczeniodawcy.
Stosunkowo nieduża liczba skarg na działanie służby zdrowia to m.in. efekt funkcjonowania od 2009 r. centralnego Biura Rzecznika Praw Pacjenta w Warszawie, który przejął zadania lokalnych rzeczników, wcześniej działających przy oddziałach NFZ. I to tam teraz pacjent powinien zgłaszać się, gdy uzna, że naruszono jego prawa.