Na skróty
- Forum
- Zareklamuj swój gabinet
- Izby Lekarskie w Polsce
- Partnerzy portalu
- Magazyn Stomatologiczny
- Wydawnictwo
Czelej - Wydawnictwo
PZWL - Wydawnictwo
Med Tour Press Int. - new! Katalog firm
- Dodaj gabinet
- Poradnik dentysty
- Organizacje
- Turystyka stomatologiczna
- Marketing stomatologiczny
- Dotacje z UE
- KORONAWIRUS
- Dental TV
- new! Czas na urlop!
- Relacje z targów i imprez
Ankieta
Stomatolodzy i kierownicy przychodni powinni pamiętać, że z końcem tego roku upływa termin dostosowania gabinetów lekarskich i przychodni do nowych przepisów, które wynikają z rozporządzenia Ministra Zdrowia, dotyczącego wymagań, jakie muszą spełniać pomieszczenia, urządzenia i sprzęt medyczny znajdujące się w placówkach medycznych. Z powodu pojawiających się wątpliwości, czy nowe prawo dotyczy również indywidualnych praktyk lekarskich, indywidualnych specjalistycznych oraz grupowych praktyk lekarskich, resort zdrowia w komunikacie, który można znaleźć tutaj, wyjaśnia, iż te praktyki obowiązują przepisy wydane w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 9 marca 2000 r.
Zakłady opieki zdrowotnej, które istniały przed wejściem w życie rozporządzenia, czyli przed 1 lipca 2006 r. miały dwuipółletni czas na przebudowę i dostosowanie do nowych wymogów; placówki wybudowane po 1 lipca 2006 r. musiały powstawać według nowych wymagań.
Nowe przepisy wprowadzają wytyczne odnośnie:
-
Przestrzeni:
-
placówki służby zdrowia mogą być zlokalizowane w odrębnych budynkach (samodzielnych lub w zespole) albo w budynkach również o innych przeznaczeniach, pod warunkiem całkowitej izolacji przeciwpożarowej od pozostałej części pomieszczeń;
-
gabinety nie powinny znajdować się poniżej poziomu parteru; tam można lokalizować jedynie pomieszczenia techniczne lub pomocnicze;
-
12 m² to minimum przypadające na gabinet jednofotelowy; każdy następny unit to dodatkowe minimum 8m²;
-
ciągi komunikacyjne na jednej kondygnacji powinny być na jednym poziomie; jeśli istnieje różnica poziomów, należy wykonać pochylnię łączącą;
-
wejścia do zakładów opieki zdrowotnej muszą posiadać pochylnie wjazdowe dla wózków inwalidzkich (o max. nachyleniu 5% i szerokości dogodnej dla wózka inwalidzkiego).
-
Rozmieszczenia pomieszczeń i użytych materiałów wykończeniowych:
-
strefa poczekalni [wielkość zależna od ilości gabinetów; na każdy gabinet przypada nie mniej niż 2m² pow. (bez ciągów komunikacyjnych)] podzielona na 3 części: na okrycia wierzchnie; na wózki dziecięce i inwalidzkie (jedynie tam, gdzie jest więcej niż 6 gabinetów); na strefę punktu rejestracyjnego;
-
łatwy dostęp ze strefy wejścia do toalet i gabinetów;
-
osobne pomieszczenia sanitarno – higieniczne dla personelu i pacjentów; w tym minimum jedno na kondygnację przystosowane do potrzeb niepełnosprawnych (w przychodniach do 6 gabinetów tylko jedno);
-
podłogi gładkie, nienasiąkliwe, łatwe do utrzymania w czystości, antypoślizgowe (poza pomieszczeniami administracyjno – biurowymi); cokoły w pomieszczeniach o podwyższonej aseptyczności powinny mieć min. 8 cm. wys. i być wykonane z tych samych materiałów co podłoga, o zaokrąglonych stykach;
-
ściany poczekalni i gabinetów zmywalne do wysokości min. 2,05 m; ściany pomieszczeń o podwyższonej aseptyczności - na całej wysokości gładkie, zmywalne, nienasiąkliwe i odporne na działanie środków myjąco-dezynfekcyjnych.
-
Lokalizacji windy:
-
najlepiej na parterze; jeśli na piętrze – konieczność udostępnienia chorym platformy wyjazdowej, dodatkowej windę, ruchomych schodów, itp. urządzeń umożliwiających dostanie się na piętro.
-
Dostosowania do niepełnosprawnych:
-
pochylnia wjazdowa przy wejściu do przychodni;
-
pochylnie łączące ewentualne różnice poziomów na jednej kondygnacji;
-
pomieszczenia higieniczno - sanitarne: dostosowane minimum jedno na kondygnację (w przychodniach małych, gdzie jest nie więcej niż 6 gabinetów, niezależnie od ilości kondygnacji, wystarczy dostosować tylko jedno takie pomieszczenie).
-
Instalacji wewnętrznych - zakład musi być wyposażony w instalacje: wodociągowo – kanalizacyjną; grzewczo – wentylacyjną; elektryczną oraz teletechniczną, a także inną, określoną wymogami odrębnych przepisów; wszystkie instalacje prowadzone pod tynkami lub w tynkach (chyba, że rozwiązania konstrukcyjne budynku przewidują inaczej i jest to zgodne z przepisami):
-
wentylacja – zgodna z prawem budowlanym, zapewniająca min. 1,5-krotną wymianę powietrza/godz., okresowo oczyszczana (dotyczy także klimatyzacji); okna rozwieralno – uchylne lub rezygnacja z uchylnych w przypadku, gdy pomieszczenie wyposażono w klimatyzację;
-
instalacja elektryczna – kryta albo prowadzona w zamkniętych przestrzeniach technicznych;
-
centralne ogrzewanie – grzejniki: gładkie, łatwe do utrzymania w czystości, minimum 10 cm od ściany (w pomieszczeniach wybudowanych przez 1.07.2006 r. i nie posiadających wymogu podwyższonej aseptyczności – 6 cm od lica ściany); brak możliwości zamontowania ogrzewania podsufitowego i rur ożebrowanych poza pomieszczeniami technicznymi;
-
pompy zasilające i sprężarki umieszczone w pomieszczeniu nie zanieczyszczonym i tak, by nie było słychać hałasu wytwarzanego przez te urządzenia;
-
brak możliwości podłączenia instalacji gazu palnego.
-
Wyposażenia zakładu i gabinetów:
-
umywalka w każdym gabinecie, a tam, gdzie używa się sprzętu wielorazowego użytku – również zlewozmywak – ściana, na której zamontowane są urządzenia, powinna być wyłożona takimi samymi materiałami, jak w pomieszczeniach o podwyższonej aseptyczności, do wysokości min. 1,6 m lub minimum 0,6 m poza obrys urządzenia;
-
urządzenie sterylizujące (autoklaw) w każdej przychodni.
Źródło: Opracowanie własne