Na skróty
- Forum
- Zareklamuj swój gabinet
- Izby Lekarskie w Polsce
- Partnerzy portalu
- Magazyn Stomatologiczny
- Wydawnictwo
Czelej - Wydawnictwo
PZWL - Wydawnictwo
Med Tour Press Int. - new! Katalog firm
- Dodaj gabinet
- Poradnik dentysty
- Organizacje
- Turystyka stomatologiczna
- Marketing stomatologiczny
- Dotacje z UE
- KORONAWIRUS
- Dental TV
- new! Czas na urlop!
- Relacje z targów i imprez
Ankieta
Prawidłowa komunikacja między pacjentem a dentystą to co najmniej połowa sukcesu w skutecznym leczeniu chorób jamy ustnej. Wielu pacjentów przychodzi do dentysty z lękiem lub bez przekonania w istnienie skutecznego leczenia.
Zadaniem dentysty jest:
-
stworzenie przyjaznej atmosfery w gabinecie, m.in. poprzez przekazywanie właściwych emocji i ujawnianie pozytywnych cech osobowości;
-
przełamanie strachu pacjenta;
-
przekazanie pacjentowi informacji o stanie zdrowia jego jamy ustnej i o wpływie toczących się chorób na cały organizm;
-
przedstawienie metod leczenia (zalet i wad oraz ewentualnego ryzyka podejmowanych działań); w przypadku gabinetu prywatnego – również o kosztach zabiegu lub leczenia;
-
poinformowanie o konsekwencjach niepodjęcia działań w kierunku wyleczenia schorzenia.
Porozumiewanie się stomatologa z pacjentem odbywa się w płaszczyźnie:
-
werbalnej – informacja kształtowana i przekazywana słowem;
-
niewerbalnej – wszystko, co przekazuje dodatkowe informacje o rzeczywistych lub ukrytych intencjach: całokształt zachowania, tonacja głosu, mimika twarzy, gesty; również strój, sposób obchodzenia się z urządzeniami stanowiącymi wyposażenie gabinetu, organizacja pracy oraz podejście do zatrudnionego personelu medycznego.
Komunikacja niewerbalna jest ważnym sposobem na poznanie pacjenta przez lekarza (i odwrotnie również).
Cechy dobrego komunikowania się:
-
empatia w stosunku do pacjenta – życzliwe traktowanie i zrozumienie trapiących go dolegliwości oraz bóli czy lęków, co zazwyczaj wywala w pacjencie chęć otwartej rozmowy z dentystą, pozytywnie wpływa na przełamanie zahamowań psychologicznych u pacjenta i łagodzi stres spowodowany wizją nieprzyjemnego leczenia; w początkowej fazie komunikowania się dentysta powinien być nastawiony na słuchanie i odbiór bodźców werbalnych oraz niewerbalnych, wysyłanych przez pacjenta;
-
zwrotność komunikatów – lekarz musi mieć pewność, że informacje są przez pacjenta nie tylko odbierane, ale i rozumiane - to szczególnie ważne, gdy podjęte leczenie nie przyniesie spodziewanych efektów: jeśli pacjent dobrze zrozumiał istotę informacji przekazanych wcześniej przez lekarza i uświadomił sobie ryzyko ewentualnego niepowodzenia, wówczas poczucie krzywdy i rozgoryczenie, a nawet złość, skierowane w stronę dentysty, będą mniej intensywne lub nie pojawią się wcale;
-
zgodność przekazów werbalnych i niewerbalnych – wszelka niezgodność pojawiająca się w tych dwóch płaszczyznach komunikowania się zostaje szybko wyłapana przez bacznego obserwatora; lub rodzi się podświadome odczucie niedopasowania zachowania do deklaracji słownych, co wzbudza podejrzliwość w stosunku do partnera w rozmowie;
-
fachowość, rzeczowość i przystępność informacji kierowanych do pacjenta – żaden pacjent nie ma obowiązku posiadania znajomości specjalistycznego języka medycznego; trudne słownictwo zniechęca do rozmowy i deprymuje drugą stronę.
W komunikacji dentysta – pacjent niebagatelną rolę odgrywają: emocje obu stron,osobowość stomatologa i empatia. Wypadkowa tych wartości oraz profesjonalizm dentysty gwarantują pełen sukces w relacjach z pacjentem.
Źródło: Opracowanie własne