Na skróty
- Forum
- Zareklamuj swój gabinet
- Izby Lekarskie w Polsce
- Partnerzy portalu
- Magazyn Stomatologiczny
- Wydawnictwo
Czelej - Wydawnictwo
PZWL - Wydawnictwo
Med Tour Press Int. - new! Katalog firm
- Dodaj gabinet
- Poradnik dentysty
- Organizacje
- Turystyka stomatologiczna
- Marketing stomatologiczny
- Dotacje z UE
- KORONAWIRUS
- Dental TV
- new! Czas na urlop!
- Relacje z targów i imprez
Działalność gospodarcza wspomagana dotacjami unijnymi wymaga szczególnie skrupulatnego prowadzenia dokumentacji potwierdzającej poniesione wydatki. O prawidłowym rozliczeniu dotacji trzeba myśleć już na etapie składania wniosku o jej przyznanie. Bowiem dobrze przemyślane i skonstruowane kosztorys oraz biznesplan pozwolą na uniknięcie kłopotów z rozliczeniem otrzymanej pomocy.
Beneficjenci ostateczni, którzy otrzymali dotację powinni pamiętać o:
-
wydatkowaniu przyznanej pomocy finansowej zgodnie z założeniami kosztorysu oraz biznesplanu, które były dołączone do wniosku o dotacje – jeśli między zapisami w tych dokumentach a rzeczywistymi wydatkami pojawią się znaczne różnice, instytucja wdrażająca (której zadaniem jest ocena prawidłowości rzeczywistego wydatkowania przyznanej pomocy) może zakwestionować zasadność niektórych operacji finansowych lub zażądać dodatkowych wyjaśnień od beneficjenta;
-
gromadzeniu prawidłowo wypełnionej dokumentacji, potwierdzającej operacje finansowe, zakupy i przelewy (płatności środkami z dotacji dokonuje się tylko w formie przelewów); z dokumentów musi jasno wynikać, że przeprowadzona operacja finansowa jest tożsama z pozycją zamieszczoną we wniosku o przyznanie dotacji;
-
pilnowaniu, by na jednym dokumencie znajdowały się operacje dotyczące tylko działań podlegających pod rozliczenie z dotacji unijnej – to szczególnie ważne, gdy przedsiębiorca realizuje jednocześnie wiele inwestycji, z czego tylko pewien wycinek jest objęty pomocą unijną;
-
płaceniu faktur z dokładnością do 1 grosza – każda nieścisłość w tej kwestii może być przyczyną niezaliczenia poniesionego wydatku do puli kosztów kwalifikowanych (to szczególnie ważne w przypadku płacenia należności w transzach);
-
skompletowaniu i posegregowaniu całej wymaganej rozliczeniem dokumentacji: faktur i potwierdzeń przelewów; jeśli z jakichś powodów dokumentacja wymaga osobnych wyjaśnień, należy je dołączyć razem z wymaganymi dokumentami tak, by weryfikujący rozliczenie nie miał wątpliwości, czego dotyczą;
-
właściwym przeliczaniu kursów walut w przypadku dokonywania płatności w walutach obcych;
-
monitorowaniu wartości wskaźników projektu: wskazania rzeczywiste powinny być zbieżne z deklarowanymi we wniosku;
-
przechowywaniu dokumentacji dotyczącej wykorzystania dotacji przez wymagany okres po zakończeniu projektu – instytucja kontrolująca ma prawo do wglądu przez okres 3 – 5 lat.
Dokumenty wymagane przy rozliczeniu dotacji:
-
wniosek o płatność
-
pełna dokumentacja fakturowa i potwierdzająca przelewy na koszty kwalifikowane i niekwalifikowane firmy
-
umowy i zaświadczenia na wykonanie prac lub dostaw.
Źródło: Opracowanie własne
(na podst.Gazeta.pl oraz BierzDotacje.pl; i innych)