Na skróty
- Forum
- Zareklamuj swój gabinet
- Izby Lekarskie w Polsce
- Partnerzy portalu
- Magazyn Stomatologiczny
- Wydawnictwo
Czelej - Wydawnictwo
PZWL - Wydawnictwo
Med Tour Press Int. - new! Katalog firm
- Dodaj gabinet
- Poradnik dentysty
- Organizacje
- Turystyka stomatologiczna
- Marketing stomatologiczny
- Dotacje z UE
- KORONAWIRUS
- Dental TV
- new! Czas na urlop!
- Relacje z targów i imprez
- 20-08-2008
Obowiązujące przepisy nakładają pewne ograniczenia na reklamowanie produktów i usług medycznych oraz środków farmaceutycznych. Zakaz reklamy wynika z ustawy o radiofonii i telewizji oraz z art. 18b ustawy z 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (t.j. Dz.U. z 2007 r. nr 14, poz. 89 ze zm.).
-
Do publicznej wiadomości stomatolodzy i lekarze mogą podawać jedynie informacje o świadczonych usługach medycznych, przy czym przekaz taki powinien mieć wyraźne charakter informacyjny, a nie reklamowy.
-
Prawo farmaceutyczne zezwala na reklamę środków leczniczych, ale jedynie tych, które są dostępne bez recepty i nie figurują na liście środków refundowanych. Nie wolno reklamować produktów zawierających składniki odurzające. Reklama tych produktów, kierowana do publicznej wiadomości musi zawierać: nazwę produktu, nazwę oraz stężenie substancji czynnej, wskazania terapeutyczne do stosowania oraz informację, że przed użyciem leku należy zapoznać się z treścią ulotki informacyjnej dołączonej do opakowania produktu.
Każda reklama, nie tylko środków medycznych, obwarowana jest pewnymi ograniczeniami i powinna się cechować:
-
Dbałością o interesy małoletnich – dzieci są szczególnie podatne na przekazy reklamowe. W związku z tym reklama nie może nawoływać bezpośrednio małoletnich do zakupu produktów lub usług, ani nie może sugerować, by dziecko wywierało presję na dorosłych opiekunów, by ci zakupili reklamowany produkt. Nie można też w sposób ukryty działać na podświadomość dziecka, ani godzący w podstawy ludzkiej godności, szkodzący bezpieczeństwu, czy w jakikolwiek sposób dyskryminujący ze względu na płeć, rasę, przekonanie religijne.
-
Jawnością działań – prawo zakazuje reklamy ukrytej, stricte manipulacyjnej, wprowadzającej w błąd.
-
Brakiem czynów nieuczciwej konkurencji, czyli działań reklamowych godzących w interes innego przedsiębiorstwa, wprowadzających w błąd, niezgodną z przepisami.
-
Brakiem bezpośrednich działań porównawczych, których celem jest wykazanie gorszej jakości w konkretnym produkcie innego producenta. Prawo zezwala na stosowanie pośredniej reklamy porównawczej - w której nie padają żadne nazwy konkurencyjnych produktów ani firm.
Źródło: „Gazeta Prawna”