Na skróty
- Forum
- Zareklamuj swój gabinet
- Izby Lekarskie w Polsce
- Partnerzy portalu
- Magazyn Stomatologiczny
- Wydawnictwo
Czelej - Wydawnictwo
PZWL - Wydawnictwo
Med Tour Press Int. - new! Katalog firm
- Dodaj gabinet
- Poradnik dentysty
- Organizacje
- Turystyka stomatologiczna
- Marketing stomatologiczny
- Dotacje z UE
- KORONAWIRUS
- Dental TV
- new! Czas na urlop!
- Relacje z targów i imprez
- 12-04-2012
Badanie „Możliwości i bariery rozwoju zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów", przeprowadzone przez Ośrodek Studiów, Analiz i Informacji Naczelnej Izby Lekarskiej przy współpracy Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, ujawniło, że dentyści i lekarze nie są zadowoleni z warunków zdobywania specjalizacji w naszym kraju. Badanie miało charakter ogólnopolski, realizowano je od listopada 2011 r. do lutego 2012 r. na reprezentatywnej grupie lekarzy i lekarzy dentystów wyłonionych w drodze losowania z bazy NIL spośród osób, które wcześniej zadeklarowały chęć udziału w takim przedsięwzięciu.
Oto garść statystyki:
-
77 proc. - tylu stomatologów uważa, że warunki do zdobywania specjalizacji są złe (dla porównania: taki sam osąd wydało 49 proc. lekarzy);
-
dentyści uważają ortodoncję i periodontologię za najbardziej deficytowe specjalizacje, natomiast specjalizacją „nadmiarową” jest wg nich stomatologia zachowawcza z endodoncją;
-
92 proc. ankietowanych uznało, że specjalizacja jest trudna do zdobycia z powodu ograniczonej liczb miejsc; 83 proc. respondentów wskazuje na ograniczenie w postaci konieczności poszukiwania ośrodka specjalizacji poza miejscem zamieszkania, a 73 proc. wskazało na niskie zarobki w czasie zdobywania specjalizacji;
-
ponad 50 proc. lekarzy i dentystów poświęciło w ciągu ostatnich czterech lat bardzo dużo lub dość dużo czasu na zdobywanie nowych kwalifikacji, a 1/3 badanych oszacowała, że wydała w tym czasie na kształcenie ponad 5 tys. złotych;
-
64 proc. osób uznało, że wydatki na kształcenie są wysokie lub bardzo wysokie;
-
o skróceniu czasu trwania specjalizacji pozytywnie wypowiadało się 46 proc. ankietowanych młodych medyków;
-
środowisko lekarskie ma podzielone zdania na temat systemu punktów edukacyjnych: prawie 40 proc. osób (szczególnie wielu starszych lekarzy) uważa, że system spełnia swoją rolę, jaką jest mierzenie aktywności lekarzy w kształceniu zawodowym; i prawie tyle samo ma dokładnie przeciwne zdanie;
-
34 proc. respondentów uważa, że punkty edukacyjne powinny być wykorzystywane w konkursach na stanowiska kierownicze;
-
14 proc. ankietowanych jest za tym, aby lekarz, który nie dopełnia obowiązku doskonalenia zawodowego, podlegał pod sankcje.
Źródło: „Puls Medycyny”