Na skróty
- Forum
- Zareklamuj swój gabinet
- Izby Lekarskie w Polsce
- Partnerzy portalu
- Magazyn Stomatologiczny
- Wydawnictwo
Czelej - Wydawnictwo
PZWL - Wydawnictwo
Med Tour Press Int. - new! Katalog firm
- Dodaj gabinet
- Poradnik dentysty
- Organizacje
- Turystyka stomatologiczna
- Marketing stomatologiczny
- Dotacje z UE
- KORONAWIRUS
- Dental TV
- new! Czas na urlop!
- Relacje z targów i imprez
- 06-08-2008
„Alternatywne rozwiązywanie sporów” to jeden z coraz bardziej popularnych kierunków studiów podyplomowych, organizowanych na krakowskiej AGH. Absolwenci kierunku otrzymują kompleksowe wykształcenie w zawodzie mediatora. Słuchaczami są przeważnie psychologowie, socjologowie, nauczyciele, ale coraz częściej również stomatolodzy i lekarze. Kiedy dochodzi do sporu lub kłótni (a takie sytuacje zdarzają się również w gabinetach dentystycznych), znając techniki mediacji łatwiej opanować sytuację i dojść do porozumienia.
- Mediator to osoba, która jest z zewnątrz i zachowuje obiektywizm. Jedynie wpływa na strony. Jak najmniej interweniuje, a jak najwięcej oddziałuje. Używając własnej wiedzy, stara się, aby obydwie strony samodzielnie doszły do satysfakcjonującego je rozwiązania. Na tym polega różnica między mediatorem a negocjatorem, który sugeruje konkretne rozwiązania - prof. Lidia Zbiegień-Maciąg przybliża ideę zawodu.
Student zaznajamia się z zagadnieniami z dziedziny:
- prawa
- psychologii
- socjologii
- komunikacji werbalnej i niewerbalnej
- kultury żywego słowa
- etyki
- mediacji
- asertywności
- autoprezentacji
Absolwenci kierunku zostają wpisani na listę Polskiego Centrum Mediacji. Mogą szukać zatrudnienia w instytucjach państwowych (szkoły, samorządy, urzędy) lub w prywatnym sektorze (produkcyjnym, handlowym, doradczym). Zapotrzebowanie na mediatorów jest ogromne.
Coraz częściej mediatorzy mają do czynienia z mediacjami rówieśniczymi – uczestniczą w łagodzeniu sporów w środowisku uczniów.
Stomatolog z dodatkowymi kwalifikacjami z zakresu mediacji społecznej to fachowiec, który w żadnym gabinecie nie powinien mieć problemów z rozwiązywaniem nieporozumień – tak z personelem medycznym jak i z pacjentami. Sztuka mediacji jest tym bardziej cenna, że dzięki niej zazwyczaj strony dochodzą do zakończenia sporu i sami znajdują drogę wyjaśnienia nieporozumienia.
Źródło: „Dziennik Polski”