Wdrożenie Systemu Zarządzania Jakością do pracowni protetycznej nie odbiega od standardu stosowanego dla innych przedsiębiorstw. Wprawdzie operacja ta wymaga wykonania wielu działań, ale podjęty wysiłek szybko zwróci się w postaci wymiernych korzyści finansowych i niematerialnych, których efektem będzie poprawa działania firmy. Jeśli technik dentystyczny, właściciel pracowni, uważa, że proces wprowadzania do firmy Systemu Zarządzania Jakością przerasta jego siły, może skorzystać z usług przedsiębiorstwa zewnętrznego, specjalizującego się we wdrażaniu ISO do zakładów pracy. Decydując się na takie rozwiązanie, należy pamiętać, że:
-
będzie wiązać się to z kosztami z tytułu wynagrodzenia specjalistów z zewnątrz;
-
sukces we wprowadzeniu systemu optymalnie dopasowanego do potrzeb pracowni protetycznej zależy nie tylko od kompetencji osób, którym zleci się przeprowadzenie tego procesu, ale również od udanej współpracy właściciela firmy z przedsiębiorstwem wdrażającym ISO do pracowni.
Przed wyborem przedsiębiorstwa, które zajmie się wprowadzeniem Systemu Zarządzania Jakości do pracowni, należy przeanalizować:
-
doświadczenie firmy w tego typu pracach
-
koszt całej operacji – włącznie z kosztami ukrytymi
-
zakres i kompletność oferty
-
opinie innych.
Warto również pamiętać o dwóch istotnych sprawach:
-
zlecenie firmie zewnętrznej operacji wprowadzenia Systemu Zrządzania Jakością do pracowni nie zwalnia z obowiązku uczestniczenia w tym procesie;
-
najlepszym znawcą specyfiki funkcjonowania pracowni jest właściciel.
Źródło: Opracowanie własne
Etapy i koszty wprowadzania Systemu Zarządzania Jakością
Tagi: technik dentystyczny, iso
Wprowadzenie Systemu Zarządzania Jakością to proces wieloetapowy, w którym kolejność i liczba poszczególnych etapów zależą od wielu czynników, w tym od firmy, w której ma być wdrożony system i od decyzji, kto go wprowadza: czy specjaliści z zewnątrz, czy też będzie robić się to samodzielnie. Najbardziej ogólny schemat kolejnych etapów wprowadzania systemu ISO wygląda następująco:
-
podjęcie decyzji: o wprowadzeniu Systemu Zarządzania Jakością do firmy, o celu wprowadzenia systemu, oraz o tym, czy wdrażaniem zajmować się będą osoby zatrudnione w firmie, czy też specjaliści z zewnątrz;
-
analiza aktualnego stanu systemu jakości w firmie, czyli audyt wstępny;
-
szkolenie kadry kierowniczej;
-
przygotowanie dokumentacji: procedur i instrukcji oraz księgi jakości;
-
wdrożenie systemu i szkolenie pracowników;
-
wytypowanie i przeszkolenie audytorów wewnętrznych;
-
uzyskanie certyfikatu po audycie certyfikującym.
Koszty związane z uruchomieniem Systemu Zarządzania Jakości zgodnym z normą ISO 9001-2000 związane są z:
-
przygotowaniami dokumentacji, szkoleniem personelu i z samym wdrażaniem systemu;
-
honorarium, które trzeba wypłacić specjalistom z zewnątrz, w przypadku, kiedy to oni zajmują się uruchomieniem systemu ISO;
-
realizacją założeń systemu.
Poniesione koszty nikną w porównaniu do korzyści, które osiąga firma po uzyskaniu certyfikatu Systemu Zarządzania Jakością – pod warunkiem, że stosuje to nowoczesne rozwiązanie w każdym obszarze swojego działania.
Źródło: Opracowanie własne