Od stylu kierowania personelem i związanym z tym sposobem budowania relacji międzyludzkich zależy, czy gabinet stomatologiczny lub laboratorium protetyczne będą działać, jak należy. Styl kierowania zależy zaś m.in. od osobowości i charakteru przełożonego. Styl kierowania można zdefiniować jako całokształt sposobów oddziaływania przełożonego na personel, których celem jest skłonienie podwładnych do wykonania wskazanych im zadań zawodowych.
Wyróżnia się następujące rodzaje stylów kierowania:
-
Demokratyczny – przełożony czerpie satysfakcję z dobrych stosunków z ludźmi i jest ukierunkowany na relacje interpersonalne. Kiedy występują trudności w zespole, przełożony swoją energię wykorzystuje do naprawy sytuacji i przywrócenia właściwych relacji wśród członków zespołu.
-
Autokratyczny – tu źródłem satysfakcji dla przełożonego jest dobrze wykonana praca. Kierownik – autokrata przestrzega wytycznych i procedur, nie toleruje wtrącania się podwładnych do procesu kierowania. Jest sprawnym organizatorem pracy zespołu i skrupulatnym kontrolerem jakości wykonywanych obowiązków zawodowych. Wadą przełożonego autokraty jest nieumiejętność rozwiązywania konfliktów.
-
Elastyczny – przełożony koncentruje się na osiągnięciu założonego celu i warunkach realizacji zadania. Ludzie darzą go zaufaniem, w jego zespole panuje luźna, przyjacielska atmosfera. Elastyczny przełożony jest otwarty na zmiany, propozycje i na nowości. Potrafi dostosować się do zmieniających się warunków. Styl kierowania dobiera do istniejącej sytuacji.
Źródło: „Magazyn Stomatologiczny”