Pracodawca po przeprowadzeniu okresowej oceny pracowników powinien przedstawić wyniki badania i porozmawiać z podwładnymi na temat wniosków nasuwających się po analizie danych zawartych w arkuszu. Jeśli pracownika można pochwalić, to dobrze. Trudnym momentem będzie zaś rozmowa z osobą zatrudnioną, która nie wypadła najlepiej podczas oceny okresowej. Rozmowę taką trzeba jednak koniecznie przeprowadzić – by pracownik wiedział, dlaczego został tak, a nie inaczej oceniony. Dlatego przed zaproszeniem na rozmowę, której uczestnikami powinny być jedynie zainteresowane strony, czyli pracodawca i oceniony pracownik, przełożony powinien dać czas:
-
sobie, by mógł przemyśleć, co chce powiedzieć i dlaczego;
-
pracownikowi na zapoznanie się z oceną i zebranie kontrargumentów.
Podczas spotkania w celu omówienia wyników oceny pracodawca powinien zwrócić uwagę na to, by:
-
ton wypowiedzi i sposób przekazywania informacji nie wywoływał negatywnych reakcji u pracownika;
-
wypowiadać się konkretnie – mówiąc o problemie a nie o sprawach pobocznych;
-
wyjaśnić, dlaczego zachowanie pracownika ocenione zostało źle i co podwładny ma zrobić, by je poprawić;
-
oddzielać pracę od człowieka, czyli podkreślić, że najistotniejszym obszarem ocenianym była praca i wywiązywanie się pracownika z obowiązków zawodowych, a ocenie nie podlegał on sam, jako człowiek;
-
nie krytykować pracownika jako osoby, ale jego postępowanie, zachowanie;
-
kierować się zasadą: powiedz i wysłuchaj;
-
nie zakładać z góry, że pracownik nie ma nic wartościowego do powiedzenia;
-
poszerzać swój punkt widzenia problemu, wykorzystując do tego spostrzeżenia i propozycje pracownika;
-
podsumować rozmowę, uwzględniając sukcesy i porażki;
-
skoncentrować się na potencjale pracownika.
Źródło: „Magazyn Stomatologiczny”