Student
Ankieta
- 18-09-2024
Studenci stomatologii muszą nabyć różne kompetencje już w trakcie studiów, aby zgodnie z wymogami zawodowymi świadczyć wysokiej jakości usługi. Kompetencje te obejmują wiedzę, umiejętności oraz etykę zawodową, niezbędne do bezpiecznej i samodzielnej praktyki. Kluczową rolę w rozwoju tych kompetencji odgrywa zrozumienie tzw. konceptów progowych oraz wiedzy ukrytej, bo w przeciwnym razie mogą stać się one barierami w rozwoju umiejętności przyszłych dentystów.
Koncepty progowe to istotne elementy danej dziedziny, które stanowią przeszkody w osiągnięciu mistrzostwa. Mogą one być trudne do nauczenia, integrujące różne dziedziny wiedzy, a także nieodwracalne, czyli trudne do oduczenia. Głębokie zrozumienie tych konceptów pozwala na ich późniejsze zastosowanie w różnych kontekstach. Z kolei wiedza ukryta to wiedza, która jest trudna do przekazania z instruktora na ucznia i wymaga od tego drugiego praktyki oraz obserwacji.
Oznacza to, że mimo iż każdy zapisany w harmonogramie studiów element programu kształcenia na stomatologii jest istotny, to dodatkowo jeszcze przyszły dentysta powinien pilnie obserwować swoich mentorów i przez tę obserwację oraz samodzielne ćwiczenia praktyczne uzupełniać wiedzę i doskonalić umiejętności.