Student
Ankieta
- 30-10-2023
W gabinetach stomatologicznych powinno funkcjonować podejście skoncentrowane na pacjencie a nie na wygodzie dentysty bądź zespołu stomatologicznego. Stąd przyszłych dentystów należy kształcić pod kątem nabycia umiejętności dobrego komunikowania się z pacjentami.
Osoby zajmujące się tym zagadnieniem zwracają uwagę, że do nauki komunikacji należy podchodzić z taką samą konsekwencją i systematycznością, jak czyni się to w przypadku innych przedmiotów zawodowych przydatnych w stomatologii. Wynika to między innymi z faktu, że komunikacja z pacjentem w gabinecie stomatologicznym odbywa się najczęściej wtedy, gdy ten siedzi biernie na fotelu dentystycznym – może to u niektórych pacjentów rodzić poczucie bezbronności. Ponadto często pacjenci nie mogą mówić, ponieważ w ich ustach umieszczony został koferdam, a to może potęgować wrażenie braku wpływu pacjenta na leczenie i rzutować negatywnie na jego zachowanie. Stomatolog z dobrze wykształconą umiejętnością komunikowania się będzie umiał nawiązać i podtrzymać relacje z pacjentem w każdych warunkach – niezależnie od tego, czy wizyta będzie obejmować jedynie wstępną konsultację, czy też będzie połączona z przeprowadzeniem interwencji medycznej.