Student
Ankieta
- 19-05-2022
Naukowcy z uniwersytetów w Japonii i w USA zainteresowali się tym, czy umiejętność samooceny u studentów stomatologii w Stanach Zjednoczonych i Japonii różni się. Podejrzewali bowiem, że mogą mieć na tę cechę wpływ różnice kulturowe. Zrozumienie tego problemu jest istotne, ponieważ samoocena uznawana jest za podstawową umiejętność stomatologa, dzięki której doskonali on swoje kompetencje zawodowe i komunikację z pacjentami oraz współpracownikami.
Do uczestnictwa we wspomnianym badaniu zaproszono 176 studentów stomatologii ze Stanów Zjednoczonych i 175 żaków z Japonii. Zadaniem uczestników było wykonanie preparacji i odbudowy ubytków w zębach przedtrzonowych. Wyniki prac ocenili następnie wykładowcy oraz sami studenci. Badacze obliczyli następnie różnicę pomiędzy notą przyznaną sobie przez studenta a średnią oceną wystawioną przez wykładowców. Okazało się, że oceny bardziej zbliżone do not przyznawanych przez wykładowców przypisywali sobie studenci z Japonii w porównaniu do swoich kolegów ze Stanów Zjednoczonych. Studenci z USA najczęściej zawyżali swoje wyniki, natomiast żacy z Japonii częściej je zaniżali.
Badacze doszli do wniosku, że choć ich odkrycia wskazują, iż elementy kulturowe mogą mieć wpływ na samoocenę u studentów stomatologii, to potrzebne są dalsze badania z większą liczbą uczestników.