Student
Ankieta
- 10-02-2022
Jak podkreślają eksperci i praktycy zaangażowani w kształcenie studentów, wyrabianie profesjonalnych umiejętności komunikacyjnych powinno być istotnym elementem w programie studiów na stomatologii. Wynika to z faktu, że odpowiedni dyskurs może pomóc w określeniu celu bieżącej wizyty i w ocenie stanu pacjenta, zwłaszcza podczas pierwszego kontaktu lekarza/dentysty z pacjentem. Dzieje się tak, gdyż dobre umiejętności komunikacyjne, a także odpowiednie nastawienie do pacjenta i do leczenia oraz dobre umiejętności kliniczne razem składają się na sukces terapeutyczny.
Uprawianie medycyny narracyjnej wiąże się z odbieganiem od tradycyjnego modelu relacji na linii lekarz – pacjent. Poprzez wychodzenie poza schematy umożliwia to wykształcenie zupełnie nowego poziomo komunikacyjnego pomiędzy lekarzem a pacjentem. Problem polega na tym, że kształcenie studentów stomatologii i medycyny nie jest ukierunkowane dostatecznie dobrze na doskonalenie umiejętności komunikacyjnych. Naukowcy tajwańscy zajmujący się problematyką medycyny narracyjnej uważają, że powinna być ona jednym z istotnych elementów kształcenia studentów stomatologii – również dlatego, że bardzo dobrze wpisuje się w filozofię holistycznego podejścia do pacjenta.