Pacjent
- Warto wiedzieć
- Coś na ząb
- Wybielanie zębów
- Choroby i leczenie
- Estetyka
- Higiena
- Ciekawostki ...
- Dowiedz się jak...
- Forum
- Baza gabinetów
- Pytania do ekspertów
- Subskrypcja
- Ogłoszenia - Pacjent
- Partnerzy portalu
- Tagi
- Bruksizm
- Ciąża a zęby
- Dental TV
- Kamień nazębny
- Korony
- Leczenie kanałowe
- Licówki
- Mosty
- Strach przed dentystą
- Vademecum Pacjenta
- Zęby mądrości
- Znieczulenia
- 05-04-2011
„Chorowałem poważnie, ale podczas leczenia nie mogłem dowiedzieć się od lekarza, jaki jest stan mojego zdrowia. A gdy pytałem, jakie stosuje metody leczenia, napotykałem mur milczenia. Co pacjent może zrobić w takiej sytuacji?” - pyta czytelnik „Dziennika Zachodniego”.
Prawa pacjentów i zapisy dotyczące ich respektowania zawarte są w Ustawie o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (art. 9,Dz. U.09.52.417) oraz w Ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz. U. 08.136.857). Wynika z nich, że pacjent jest podmiotem a nie przedmiotem interwencji medycznej. Z tej racji ma on prawo do uzyskania od specjalistów prowadzących leczenie rzetelnej, podanej w przystępny sposób informacji o stanie swojego zdrowia oraz informacji o stosowanych metodach terapeutycznych. Obowiązek udzielenia pacjentowi rzetelnej informacji spoczywa na lekarzu. Pacjent posiadający wiedzę na temat swojego zdrowia i stosowanych w jego chorobie metodach leczenia, może świadomie decydować o dalszym przebiegu terapii.
Obowiązek przekazania pacjentowi informacji dotyczących stanu zdrowia i stosowanych metod leczenia spoczywa na lekarzu. Szczegółowe zapisy dotyczące zakresu przekazywanych przez lekarza informacji i sposobu ich przekazywania zawarte są w art. 31 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty.
Jeśli lekarz nie udziela informacji zgodnie z zapisami prawa, pacjent może interweniować u:
-
ordynatora oddziału
-
kierownika przychodni
-
Rzecznika Praw Pacjenta.
Źródło: „Polska Dziennik Zachodni”