Pacjent
- Warto wiedzieć
- Coś na ząb
- Wybielanie zębów
- Choroby i leczenie
- Estetyka
- Higiena
- Ciekawostki ...
- Dowiedz się jak...
- Forum
- Baza gabinetów
- Pytania do ekspertów
- Subskrypcja
- Ogłoszenia - Pacjent
- Partnerzy portalu
- Tagi
- Bruksizm
- Ciąża a zęby
- Dental TV
- Kamień nazębny
- Korony
- Leczenie kanałowe
- Licówki
- Mosty
- Strach przed dentystą
- Vademecum Pacjenta
- Zęby mądrości
- Znieczulenia
- 19-06-2009
Pacjent, o ile uzna, że jego prawa są naruszane, może złożyć skargę do:
-
dyrektora placówki medycznej, w której przebywa
-
do rzecznika praw pacjenta.
Lub skierować sprawę do:
-
okręgowej izby lekarskiej
-
sądu powszechnego.
Skargę można złożyć, jeśli pacjenta nie zadowalają:
-
usługi lekarza,
-
placówka ochrony zdrowia
-
proces leczenia.
-
Skarga na niewłaściwe zachowanie personelu medycznego każdego szczebla:
- najprościej, gdy kieruje się ją do bezpośredniego przełożonego pracownika (ordynatora oddziału lub kierownika przychodni); lub do do właściwego ze względu na miejsce zamieszkania oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia – skarga trafia do regionalnego rzecznika praw pacjenta;
- można ją złożyć pisemnie lub ustnie;
- pacjent ma prawo żądać pisemnego potwierdzenia przyjęcia skargi.
-
Skarga spowodowana niezadowoleniem ze sposobu pracy oddziału NFZ:
- składana do dyrektora tego oddziału lub do Centrali NFZ w Warszawie;
- odwołanie od odpowiedzi Prezesa NFZ składa się do sądu administracyjnego.
-
Skarga na brak należytej staranności w wykonywanej praktyce medycznej, popełnione błędy w leczeniu oraz w przypadku stwierdzenia, że personel
medyczny narusza zasady etyki zawodowej lub przepisy o wykonywaniu zawodu lekarza lub pielęgniarki i położnej:- kieruje się ją do rzecznika odpowiedzialności zawodowej, działającego przy każdej okręgowej izbie lekarskiej oraz w okręgowych izbach pielęgniarek i położnych; jeśli rzecznik kieruje sprawę do sądu lekarskiego, pacjent w takim postępowaniu nie jest stroną, a jedynie świadkiem, którego reprezentuje rzecznik odpowiedzialności zawodowej;
- jeśli sąd lekarski wyda niekorzystny wyrok, który nie będzie satysfakcjonował pacjenta, ów może skierować sprawę do sądu powszechnego; trzeba jednak pamiętać, że wyrok korzystny dla lekarza jest traktowany przez sąd powszechny jako czynnik przemawiający na korzyść pozwanego lekarza; dla pacjenta oznacza to, iż nie otrzyma odszkodowania, o które walczył.
Pacjent żądający odszkodowania za źle wykonany zabieg może:
-
zwrócić się do dyrektora placówki służby zdrowia, którą uznaje za winną wyrządzonej szkody oraz do firmy ubezpieczającej tę placówkę z prośbą o uzyskanie finansowego zadośćuczynienia
-
skierować sprawę z powództwa cywilnego do sądu powszechnego - jeśli nie dojdzie do ugody poszkodowanego z dyrekcją placówki medycznej;
-
złożyć doniesienie w prokuraturze, kiedy zachodzi podejrzenie popełnienia czynu karalnego.
Pacjent może żądać odszkodowania m.in. na pokrycie wszystkich wydatków pozostających w związku z uszkodzeniem ciała lub pogorszeniem stanu zdrowia, czyli np. kosztów lekarstw, odszkodowania za doznaną krzywdę lub renty, jeżeli utracił zdolność do pracy zawodowej.
Źródło: „Gazeta Prawna”