Pacjent
- Warto wiedzieć
- Coś na ząb
- Wybielanie zębów
- Choroby i leczenie
- Estetyka
- Higiena
- Ciekawostki ...
- Dowiedz się jak...
- Forum
- Baza gabinetów
- Pytania do ekspertów
- Subskrypcja
- Ogłoszenia - Pacjent
- Partnerzy portalu
- Tagi
- Bruksizm
- Ciąża a zęby
- Dental TV
- Kamień nazębny
- Korony
- Leczenie kanałowe
- Licówki
- Mosty
- Strach przed dentystą
- Vademecum Pacjenta
- Zęby mądrości
- Znieczulenia
- 07-01-2015
Prawa pacjentów gwarantują każdemu ubezpieczonemu możliwość skorzystania z bezpłatnej opieki medycznej w ramach umów podpisanych przez wybraną przez pacjenta lecznicę z Funduszem Zdrowia. Początek roku wiąże się najczęściej ze sporym zamieszaniem wokół dostępu do świadczeń darmowej opieki medycznej i stomatologicznej. Z tego powodu Rzecznik Praw Pacjenta (RPP) przypomina na swojej stronie internetowej, że „ (…) w sytuacji gdy zgłoszą się oni [pacjenci – przyp. red.] do świadczeniodawcy, który ma podpisany kontrakt z Narodowym Funduszem Zdrowia i spotkają się z utrudnionym dostępem do świadczeń zdrowotnych, mogą oni zadzwonić na bezpłatną ogólnopolską infolinię Rzecznika 800 190 590 czynną od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00 – 21:00”.
Pracownicy Biura RPP, na podstawie informacji przekazanych przez resort zdrowia i pracowników Funduszu Zdrowia, będą informowali pacjentów, w której placówce medycznej najbliżej ich miejsca zamieszkania mogą uzyskać pomoc medyczną w ramach POZ.
Krystyna Kozłowska, pełniąca obecnie funkcję RPP, przypomina też, że drzwi przychodni, niezależnie od tego, czy podpisała ona umowę z NFZ, czy nie, powinny być od nowego roku otwarte, a nowe przepisy pakietu onkologicznego mają przede wszystkim służyć pacjentom, usprawniając ich obsługę przez podmioty lecznicze i umożliwiając wykrywanie chorób onkologicznych w ich wczesnym stadium. Pani rzecznik zapowiedziała też wszczynanie postępowań wobec świadczeniodawców, którzy nie będą wydawać dokumentacji medycznej pacjentom i przypomniała, że lecznica nie może żądać od pacjenta, aby ten, odbierając dokumentację medyczną, pozostawił w ramach zastawu swój dowód osobisty. Pacjent ma jedynie wypełnić dokument, w którym zadeklaruje, że dokumentację zwróci.
Na stronie RPP znajdują się aktualne informacje o tym, gdzie się leczyć po 1 stycznia 2015 r.
Źródło: materiały RPP