Na skróty
- Forum
- Zareklamuj swój gabinet
- Izby Lekarskie w Polsce
- Partnerzy portalu
- Magazyn Stomatologiczny
- Wydawnictwo
Czelej - Wydawnictwo
PZWL - Wydawnictwo
Med Tour Press Int. - new! Katalog firm
- Dodaj gabinet
- Poradnik dentysty
- Organizacje
- Turystyka stomatologiczna
- Marketing stomatologiczny
- Dotacje z UE
- KORONAWIRUS
- Dental TV
- new! Czas na urlop!
- Relacje z targów i imprez
- 03-11-2023
Stomatologia protetyczna oferuje wiele różnych rozwiązań w przypadku leczenia bezzębia. Pojęcie sukcesu terapeutycznego w leczeniu protetycznym będzie jednak inaczej definiowane przez pacjentów, a inaczej przez protetyków. Jako że to pacjent jest ostatecznym użytkownikiem protezy dentystycznej, dlatego też naukowcy uważają, że sukces kliniczny uzyskiwany po terapii protetycznej należy oceniać przede wszystkim pod kątem zadowolenia pacjenta. Poziom tego zadowolenia można łatwo zmierzyć – umożliwiają to narzędzia do badania opinii i odczuć pacjentów na temat różnych aspektów leczenia protetycznego.
Wyniki badań wskazują, że satysfakcja z leczenia protetycznego jest pozytywnie związana z jakością życia skorelowaną ze zdrowiem jamy ustnej, ale – co interesujące – nie zawsze duże doświadczenie dentysty czy protetyka przekłada się na większą satysfakcję pacjenta z uzupełnienia. Do takiego wniosku doszli między innymi naukowcy z Jordanii. Wyniki ich badań wskazują, że decydującym czynnikiem określającym sukces terapeutyczny mogą być doświadczenia samych pacjentów. Wykazano bowiem, że pacjenci, którzy poprzednio już użytkowali protezy stomatologiczne, łatwiej przystosowywali się do nowych uzupełnień i byli ogólnie bardziej zadowoleni z nowych protez od osób, które uzupełnienia nosiły po raz pierwszy.