Na skróty
- Forum
- Zareklamuj swój gabinet
- Izby Lekarskie w Polsce
- Partnerzy portalu
- Magazyn Stomatologiczny
- Wydawnictwo
Czelej - Wydawnictwo
PZWL - Wydawnictwo
Med Tour Press Int. - new! Katalog firm
- Dodaj gabinet
- Poradnik dentysty
- Organizacje
- Turystyka stomatologiczna
- Marketing stomatologiczny
- Dotacje z UE
- KORONAWIRUS
- Dental TV
- new! Czas na urlop!
- Relacje z targów i imprez
- 06-05-2009
W artykule z „Gazety Prawnej” znajdziemy podpowiedź, jak rozliczyć sprzedaż używanego sprzętu medycznego.
„Stomatolog prowadzący prywatną praktykę rozliczaną na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów wykorzystuje w niej fotel wraz z oprzyrządowaniem. Ponieważ został on odpowiednio wcześniej zakwalifikowany jako składnik majątku związanego z działalnością i wpisany do ewidencji środków trwałych, był amortyzowany. Podatnik planuje wymienić stare urządzenia na nowe. W tym celu m.in. sprzeda stary fotel.”
Dla przykładowej wartości początkowej fotela 30 tys. zł, przy wpisie sprzętu do ewidencji środków trwałych w grudniu 2004 roku i przy amortyzacji od stycznia 2005 r. wg stawki 20% dokonywanej co miesiąc, jeśli dentysta zdecyduje się na sprzedaż fotela w kwietniu 2009 r., rozliczenia wyglądają następująco:
500 zł – miesięczna stawka amortyzacji
25,5 tys. zł – całkowita suma odpisów amortyzacyjnych od stycznia 2005 do kwietnia 2009 r.
4,5 tys. zł – zaktualizowana wartość fotela dentystycznego, wynikająca z różnicy między wartością początkową fotela a sumą odpisów amortyzacyjnych, czyli 30 tys. zł minus 25,5 tys. zł.
Zatem 4,5 tys. zł jest kosztem uzyskania przychodu ze sprzedaży fotela stomatologicznego. Przychód ze sprzedaży wystąpi wówczas, gdy dentysta sprzeda fotel za więcej niż 4,5 tys. zł – różnica miedzy kosztem a przychodem będzie wówczas kwotą, od której należy rozliczyć podatek.
Gdy sprzęt zostanie sprzedany po grudniu 2009 r., nie wystąpi tu koszt uzyskania przychodu, ponieważ suma odpisów amortyzacyjnych będzie równa wartości początkowej fotela, czyli 30 tys. zł.
Sprzedaż fotela należy zewidencjonować:
-
z rejestru środków trwałych wykreśla się fotel pod datą sprzedaży, wpisując w ostatniej kolumnie powód wykreślenia, czyli sprzedaż;
-
w księdze przychodów i rozchodów – również pod datą sprzedaży – ewidencjonuje się fakt sprzedaży w jednym wierszu, wpisując w kolumnie inne przychody z działalności kwotę uzyskaną ze sprzedaży, a w kolumnie inne wydatki wpisuje się kwotę zaktualizowanej wartości środka trwałego.
Kolumny kosztowej nie wypełnia się, gdy środek trwały jest całkowicie zamortyzowany. „W tym wariancie w kolumnie opis zdarzenia gospodarczego opisujemy wówczas obie operacje: sprzedaż urządzenia z ewidencji środków trwałych oraz aktualizację wartości środka trwałego. Operację tę możemy też jednak zewidencjonować w księdze przychodów poprzez dwa różne zapisy: pierwszy poświęcając aktualizacji wartości środka trwałego, a drugi wyłącznie uzyskanemu przychodowi” - czytamy w „Gazecie Prawnej”.
Źródło: „Gazeta Prawna”