Na skróty
- Forum
- Zareklamuj swój gabinet
- Izby Lekarskie w Polsce
- Partnerzy portalu
- Magazyn Stomatologiczny
- Wydawnictwo
Czelej - Wydawnictwo
PZWL - Wydawnictwo
Med Tour Press Int. - new! Katalog firm
- Dodaj gabinet
- Poradnik dentysty
- Organizacje
- Turystyka stomatologiczna
- Marketing stomatologiczny
- Dotacje z UE
- KORONAWIRUS
- Dental TV
- new! Czas na urlop!
- Relacje z targów i imprez
- 02-02-2016
Kształcenie studentów stomatologii i medycyny kończy egzamin państwowy. Przyszli lekarze i dentyści chętnie zapoznaliby się z pytaniami, które pojawiały się na testach w poprzednich latach, ale resort zdrowia mówi temu zdecydowanie nie. „Mimo apeli środowiska lekarskiego i wyroków sądowych Ministerstwo Zdrowia odmawia opublikowania pytań z ubiegłych lat z Państwowego Egzaminu Specjalizacyjnego (PES) oraz Lekarsko- i Lekarsko-Dentystycznego Egzaminu Końcowego (LEK)” – informuje „Rzeczpospolita” w wydaniu z dnia 29.01.2016 r. Odmowa argumentowana jest tym, że byłoby to sprzeczne z szeroko pojętym interesem społecznym i mogłoby zagrażać bezpieczeństwu zdrowia i życia pacjentów.
– Bezpieczeństwu dla zdrowia i życia pacjentów może za chwilę zagrozić zbyt mała liczba specjalistów, a nie udostępnienie pytań egzaminacyjnych – mówi zdziwiona Katarzyna Strzałkowska, rzeczniczka NIL.
Środowisko lekarskie i sami studenci uważają, że zdanie egzaminu jest wstępem do doskonalenia zawodowego lekarza i dentysty. Dotyczy to tak LEK i LDEK, jak i Państwowego Egzaminu Specjalizacyjnego, który zdawany jest po zakończeniu szkolenia w wybranej przez lekarza dziedzinie medycyny.
Do Trybunału Konstytucyjnego trafiła już skarga na przepisy ograniczające przyszłym lekarzom dostęp do pytań egzaminacyjnych. NIL uważa, że takie działanie jest niezgodnym z Konstytucją utrudnianiem dostępu do informacji, ponieważ pytania egzaminacyjne stanowią informację publiczną. NIL przywołuje wyrok NSA z 21 lipca 2011 r. (sygn. akt I OSK 678/11), w którym sąd stwierdził, że zadania testowe użyte w trakcie PES są dokumentem urzędowym zawierającym w sobie informacje wykorzystywane przez organ, służące realizacji jego zadań, a więc stanowiące informację publiczną.
NRL skierowała też do resortu zdrowia inną petycję – dotyczącą reorganizacji przebiegu szkolenia specjalizacyjnego, w tym zlikwidowania szkoleń na odległość i dostosowania pytań do konkretnej literatury.
Źródło: „Rzeczpospolita”