Na skróty
- Forum
- Zareklamuj swój gabinet
- Izby Lekarskie w Polsce
- Partnerzy portalu
- Magazyn Stomatologiczny
- Wydawnictwo
Czelej - Wydawnictwo
PZWL - Wydawnictwo
Med Tour Press Int. - new! Katalog firm
- Dodaj gabinet
- Poradnik dentysty
- Organizacje
- Turystyka stomatologiczna
- Marketing stomatologiczny
- Dotacje z UE
- KORONAWIRUS
- Dental TV
- new! Czas na urlop!
- Relacje z targów i imprez
- 13-01-2015
Przesiadywanie przed telewizorem znacząco podnosi wskaźnik występowania próchnicy u nastolatków. W dodatku im więcej czasu spędza się przed błękitnym ekranem, tym stan zębów się pogarsza, a liczba zębów objętych próchnicą – zwiększa się. Takie są wyniki badania, któremu poddano prawie 4 tys. młodych, uczących się ludzi w wieku 12,14 i 17 lat, mieszkających w Chinach. Co więcej: na wynik nie miały za bardzo wpływu ani pozycja społeczna rodziny, z której pochodziła badana osoba, ani czynniki ekonomiczne i behawioralne.
Szczególnie niekorzystny wpływ na zdrowie jamy ustnej mają reklamy produktów żywnościowych – ponieważ skłaniały młodych telewidzów do sięgania po słodycze, słodkie napoje i inne niezdrowe przekąski. Analiza reklam telewizyjnych wykazała, że ponad 1/3 traktuje o produktach spożywczych dla dzieci, z czego aż 95 proc. to reklamy słodkich napojów i przekąsek. Reklamy zdrowych produktów, jak surowe warzywa czy owoce, były sporadyczne.
W przygotowaniu analizy brano pod uwagę pochodzenie etniczne, miejsce zamieszkania (miasto/wieś) oraz niektóre nawyki żywieniowe. Badanie wskazało, że na niszczenie się zębów wpływ ma płeć, ponieważ to dziewczęta częściej miały zęby dotknięte próchnicą a nie chłopcy. Psujące się zęby częściej mieli też przesiadujący przed telewizorem nastolatkowie z terenów wiejskich.
Źródło: BioMed Central