Na skróty
- Forum
- Zareklamuj swój gabinet
- Izby Lekarskie w Polsce
- Partnerzy portalu
- Magazyn Stomatologiczny
- Wydawnictwo
Czelej - Wydawnictwo
PZWL - Wydawnictwo
Med Tour Press Int. - new! Katalog firm
- Dodaj gabinet
- Poradnik dentysty
- Organizacje
- Turystyka stomatologiczna
- Marketing stomatologiczny
- Dotacje z UE
- KORONAWIRUS
- Dental TV
- new! Czas na urlop!
- Relacje z targów i imprez
- 09-09-2013
W lipcowym wydaniu miesięcznika „Home&Market” pojawia się pytanie o to, czy lekarz dentysta prowadzący działalność w formie indywidualnej praktyki lekarskiej jest zobowiązany do przestrzegania przepisów ustawy o ochronie danych osobowych. Odpowiedź brzmi: tak. Według tego, co mówią przepisy wspomnianej ustawy, dentysta działa jak administrator danych osobowych pacjentów – i to niezależnie od skali prowadzonej działalności. Ponadto w ustawie o informatyzacji służby zdrowia pojawia się termin „administrator danych” zaczerpnięty z aktu regulującego kwestie ochrony danych osobowych.
Warto pamiętać, że dane przetwarzane w placówkach związanych z ochroną zdrowia stanowią „dane wrażliwe" w rozumieniu ustawy o ochronie danych osobowych, i o tym, że dokumentację przetwarzania danych należy prowadzić w formie pisemnej – zatem dokumenty takie jak np. Polityka Bezpieczeństwa, Instrukcja Zarządzania Systemem Informatycznym oraz im podobne powinny być prowadzone w formie „papierowej". Dokumentacja medyczna może być prowadzona w formie jedynie elektronicznej (zgodnie z § 1 rozporządzenia w sprawie rodzajów i zakresu dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania), ale dokumentację przetwarzania danych osobowych, określającą w jakich formach dane osobowe (zawarte w między innymi w dokumentacji medycznej) są przetwarzane i zabezpieczone - należy bezwarunkowo prowadzić w formie pisemnej.
Stomatolog, jako administrator danych osobowych, musi pamiętać o wypełnieniu „obowiązków informacyjnych", o których mowa w art. 24 ustawy o ochronie danych osobowych, czyli: poinformowaniu o:
-
adresie swojej siedziby i pełnej nazwie, a w przypadku gdy administratorem danych jest osoba fizyczna - o miejscu swojego zamieszkania oraz imieniu i nazwisku;
-
celu zbierania danych, a w szczególności o znanych mu w czasie udzielania informacji lub przewidywanych odbiorcach lub kategoriach odbiorców danych;
-
prawie dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania;
-
dobrowolności albo obowiązku podania danych, a jeżeli taki obowiązek istnieje, o jego podstawie prawnej.
Źródło: „Home&Market”