Na skróty
- Forum
- Zareklamuj swój gabinet
- Izby Lekarskie w Polsce
- Partnerzy portalu
- Magazyn Stomatologiczny
- Wydawnictwo
Czelej - Wydawnictwo
PZWL - Wydawnictwo
Med Tour Press Int. - new! Katalog firm
- Dodaj gabinet
- Poradnik dentysty
- Organizacje
- Turystyka stomatologiczna
- Marketing stomatologiczny
- Dotacje z UE
- KORONAWIRUS
- Dental TV
- new! Czas na urlop!
- Relacje z targów i imprez
- 12-06-2008
W „Gazecie Lekarskiej” ukazał się artykuł Teresy Bujko, wiceprzewodniczącej Dolnośląskiej Rady Lekarskiej. Autorka przypomina w nim, iż środowisko lekarskie realizuje ważną misję społeczną w ramach wykonywania pracy zawodowej. Szacunek i uznanie pacjentów każdy lekarz zdobywa poprzez profesjonalne wykonywanie swoich obowiązków, a społeczne zaufanie - oferując usługi na najwyższym poziomie. Zakaz reklamowania świadczonych usług wprowadzony dla lekarzy i dentystów ma swoje uzasadnienie związane z wykonywaniem zawodów zaliczanych do profesji społecznego uznania.
„Aby skutecznie wykonywać swój zawód lekarza, lekarza dentysty, należy dotrzeć do pacjenta z informacją. Zakres wymaganej i dopuszczalnej informacji określa uchwała Naczelnej Rady Lekarskiej nr 18/98 z 25 kwietnia 1998 r.
Zawód swój wykonujemy w otoczeniu rynkowym, co oznacza, że aby podnosić jakość swoich usług musimy inwestować w wyposażenie gabinetu.(...) Warto zadać sobie pytanie, czy wolimy, aby pacjent wybrał nasz gabinet ze względu na nasze kompetencje i opinię zawodową czy z powodu atrakcyjnego rysunku, np. uśmiechniętego zęba” -pisze autorka.
Przypomina też, że nadzór nad należytym wykonywaniem zawodu lekarskiego sprawują izby lekarskie, które państwo wyposażyło w szereg ważnych instrumentów prawnych, pozwalających na skuteczne egzekwowanie przysługujących im uprawnień. Natomiast nadzór nad ZOZ-ami sprawują wojewodowie, którzy stosują się do wytycznych Ministerstwa Zdrowia. A te są jasno określone: agresywna reklama nie może towarzyszyć praktyce lekarskiej.
Wojewodowie oraz izby lekarskie podpisują też dokumenty o współpracy w eliminowaniu reklamy w środowisku lekarskim.. Jedno z takich porozumień obowiązuje na Dolnym Śląsku - precyzyjnie określa sposób działań na rzecz wyrugowania niezgodnej z prawem reklamy.
Niektórzy lekarze lekceważą obowiązujące przepisy o zakazie reklamy.
„Z całą mocą trzeba więc podkreślić, że zarówno autorytet samorządu, jak i elementarne poczucie sprawiedliwości musi spowodować reakcję uprawnionych organów w celu zdyscyplinowania tych lekarzy, którzy nie odnoszą się z należytym szacunkiem do swoich kolegów wykonujących ten sam zawód w tych samych warunkach” - zaznacza autorka.
Źródło: „Gazeta Lekarska”