Dziecko
Ankieta
- 21-12-2023
Badaczy z Chin zainteresowało, co dzieciom w wieku przedszkolnym przyniesie więcej korzyści w nauczaniu zasad higieny jamy ustnej (a przez to – profilaktyki stomatologicznej): wykorzystanie tradycyjnej gry planszowej czy raczej prezentacja cyfrowa. W tym celu 40 uczestników badania należących do dwóch grup wiekowych – 3-4 lata i 5-6 lat – zostało losowo przydzielonych do grupy A, która była edukowana z wykorzystaniem prezentacji cyfrowej, oraz do grupy B, która grała w grę planszową pt. „Dental Truth or Dare”.
Żeby wyniki dawały pełną jasność, stan wiedzy dziecka o zdrowiu jamy ustnej i uproszczony wskaźnik zanieczyszczeń na zębach oceniane były przed podjęciem badania, a następnie: po tygodniu od rozpoczęcia eksperymentu, po miesiącu i po trzech miesiącach.
Okazało się, że o ile dzieci korzystające z prezentacji cyfrowej miały lepsze wyniki po tygodniu od rozpoczęcia badania, to wartości te zmniejszyły się do wyjściowych po trzech miesiącach. W przeciwieństwie do tego dzieci, które grały w grę planszową, uzyskały znaczną poprawę wyników badanych parametrów, przy czym poprawa ta była szczególnie wyraźna u dzieci w wieku 5-6 lat. I choć po trzech miesiącach wyniki te były nieco niższe niż po tygodniu od rozpoczęcia badania, to jednak znacznie przekraczały wartości wyjściowe. Stąd wniosek, że edukacja w zakresie higieny jamy ustnej oparta na grach planszowych może być łatwym do wdrożenia i opłacalnym narzędziem edukacyjnym służącym poprawie higieny jamy ustnej u dzieci w wieku przedszkolnym.
Badaczy z Chin zainteresowało, co dzieciom w wieku przedszkolnym przyniesie więcej korzyści w nauczaniu zasad higieny jamy ustnej (a przez to – profilaktyki stomatologicznej): wykorzystanie tradycyjnej gry planszowej czy raczej prezentacja cyfrowa. W tym celu 40 uczestników badania należących do dwóch grup wiekowych – 3-4 lata i 5-6 lat – zostało losowo przydzielonych do grupy A, która była edukowana z wykorzystaniem prezentacji cyfrowej, oraz do grupy B, która grała w grę planszową pt. „Dental Truth or Dare”.
Żeby wyniki dawały pełną jasność, stan wiedzy dziecka o zdrowiu jamy ustnej i uproszczony wskaźnik zanieczyszczeń na zębach oceniane były przed podjęciem badania, a następnie: po tygodniu od rozpoczęcia eksperymentu, po miesiącu i po trzech miesiącach.
Okazało się, że o ile dzieci korzystające z prezentacji cyfrowej miały lepsze wyniki po tygodniu od rozpoczęcia badania, to wartości te zmniejszyły się do wyjściowych po trzech miesiącach. W przeciwieństwie do tego dzieci, które grały w grę planszową, uzyskały znaczną poprawę wyników badanych parametrów, przy czym poprawa ta była szczególnie wyraźna u dzieci w wieku 5-6 lat. I choć po trzech miesiącach wyniki te były nieco niższe niż po tygodniu od rozpoczęcia badania, to jednak znacznie przekraczały wartości wyjściowe. Stąd wniosek, że edukacja w zakresie higieny jamy ustnej oparta na grach planszowych może być łatwym do wdrożenia i opłacalnym narzędziem edukacyjnym służącym poprawie higieny jamy ustnej u dzieci w wieku przedszkolnym.