3 lipca 2009 r. weszło w życie rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie chorób zawodowych. Po zmianach to w kodeksie pracy znajdują się zapisy określające uprawnienia pracownika dotyczące rozpoznania choroby zawodowej. Nowe rozporządzenie zawiera m.in.:
-
zamknięty wykaz chorób zawodowych z podanym okresem, w którym wystąpienie udokumentowanych objawów chorobowych upoważnia do rozpoznania u pracownika takiego schorzenia (dla niektórych schorzeń okres ten nie jest wskazany – będzie ustalany indywidualnie);
-
zapisy o obowiązku zgłoszenia podejrzenia wystąpienia choroby zawodowej u powiatowego inspektora sanitarnego lub inspektora pracy w miejscu wykonywania pracy, lub w siedzibie pracodawcy;
-
zapisy o konsekwencjach, które może ponieść pracodawca, jeśli nie zawiadomi o podejrzeniu wystąpienia choroby zawodowej lub w przypadku braku wymaganej dokumentacji.
Aby schorzenie zostało uznane za chorobę zawodową, konieczne jest, by:
-
stwierdzona choroba znajdowała się w wykazie chorób zawodowych,
-
istniał związek przyczynowy z pracą wykonywaną w warunkach narażenia na działanie czynnika szkodliwego mającego wpływ na powstanie schorzenia - przy czym stężenie lub natężenie czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy nie musi przekraczać norm dopuszczalnych oraz obejmować wszystkich pracowników jednostki organizacyjnej zakładu; lub by istniał związek ze sposobem wykonywania pracy,
-
zgłoszenie podejrzenia choroby oraz jej rozpoznanie nastąpiło w czasie zatrudnienia w warunkach narażenia zawodowego; jeśli następuje po zakończeniu pracy w takim narażeniu zawodowym - nie powinno to być później niż w okresie określonym w wykazie chorób zawodowych.
„Za chorobę zawodową obecnie uważa się chorobę wymienioną w wykazie chorób zawodowych, jeżeli w wyniku oceny warunków pracy można stwierdzić bezspornie lub z wysokim prawdopodobieństwem, że została ona spowodowana działaniem czynników szkodliwych dla zdrowia występujących w środowisku pracy albo w związku ze sposobem wykonywania pracy, zwanym »narażeniem zawodowym«” - czytamy w „Poradniku Gazety Prawnej”.
Pracownik podejmujący zatrudnienie w warunkach szkodliwych powinien mieć świadomość tego, że na skutek pracy w takich warunkach może wystąpić choroba zawodowa. Niezwykle istotne jest, by zminimalizować negatywne skutki oddziaływania środowiska pracy na zdrowie zatrudnionych osób, a tym samym zmniejszać ryzyko pojawienia się ewentualnych schorzeń.
Źródło: „Poradnik Gazety Prawnej”