Student
Ankieta
- 24-03-2025
Badania na całym świecie wykazały, że studenci stomatologii doświadczają większego stresu w porównaniu ze studentami medycyny. Długotrwały i wysoki odczuwany stres może być poważnym problemem, ponieważ oddziałuje na osobiste, psychologiczne i zawodowe samopoczucie studenta, przez co pogarsza jakość życia.
Badacze z Pakistanu zaobserwowali, że uczucie przeciążenia z powodu obszerności programu nauczania było przez studentów stomatologii uznane za czynnik, który najbardziej był zawiązany z generowaniem stresu. Wykazali też, że studentki stresowały się bardziej niż studenci; ponadto średnie wyniki stresu były wyższe u studentów 4. roku w porównaniu z wynikami studentów z innych lat w odniesieniu do: obciążenia pracą, przekonań o własnej skuteczności, kadry i administracji, szkolenia klinicznego i stresu społecznego.
Studentki częściej od studentów stosowały strategie radzenia sobie ze stresem poprzez podejmowanie aktywnych działań w kierunku redukcji stresu, pozytywne przeformułowanie, zwracanie się ku religii, odreagowanie, obwinianie siebie, zaprzeczanie i wycofanie się. Studenci ostatniego roku stomatologii częściej od kolegów z pierwszego i drugiego roku kształcenia akademickiego stosowali strategie radzenia sobie z wykorzystaniem wsparcia instrumentalnego, humor, ale też i obwinianie siebie, zaprzeczanie i wycofanie się.