Pacjent
- Warto wiedzieć
- Coś na ząb
- Wybielanie zębów
- Choroby i leczenie
- Estetyka
- Higiena
- Ciekawostki ...
- Dowiedz się jak...
- Forum
- Baza gabinetów
- Pytania do ekspertów
- Subskrypcja
- Ogłoszenia - Pacjent
- Partnerzy portalu
- Tagi
- Bruksizm
- Ciąża a zęby
- Dental TV
- Kamień nazębny
- Korony
- Leczenie kanałowe
- Licówki
- Mosty
- Strach przed dentystą
- Vademecum Pacjenta
- Zęby mądrości
- Znieczulenia
- 01-07-2015
Co robić, jeśli okaże się, że usługa stomatologiczna została wykonana źle lub plomba wypadła w kilka dni lub miesięcy po założeniu? Reklamować. Jak?
Starania o zachowanie prawa do reklamacji wadliwie wykonanych usług dentystycznych warto rozpocząć jeszcze przed wykonaniem zabiegu: zawierając umowę na leczenie na piśmie (najczęściej umowa taka jest zawierana ustnie, kiedy pacjent godzi się na leczenie zaproponowane przez stomatologa). Jeśli leczenie będzie kosztowne, długotrwałe lub skomplikowane, lepiej zabezpieczyć swoje interesy, potwierdzając ustalenia ustne pisemnie i pieczętując to podpisami tak pacjenta, jak i lekarza.
W sytuacji, kiedy umowa o leczenie zawarta była ustnie, pacjentowi i tak przysługuje roczne prawo do reklamowania usług. Zatem jeśli plomba wypadnie np. po 9 miesiącach, lekarz w ramach reklamacji ma obowiązek wstawić ją na nowo i nie wolno mu za naprawę wady wziąć dodatkowych pieniędzy. Jeśli dentysta odmówiłby wykonania poprawek lub nie wykonałby ich w ustalonym z pacjentem terminie, wówczas – jeśli wada uznana została za istotną – poszkodowany ma prawo żądać zwrotu poniesionych kosztów za wykonaną usługę. W sytuacji, kiedy wada uznana została za nieistotną, można żądać jedynie obniżenia ceny a nie zwrotu całości kosztów.
Identyczna procedura obowiązuje przy reklamowaniu usług protetycznych.
Termin wykonania reklamacji można (i warto) ustalić na piśmie. W razie, jeśli nie dojdzie do porozumienia ustnego, pacjent ma prawo złożyć reklamację na piśmie i wysłać do usługodawcy listem poleconym za potwierdzeniem odbioru.
Źródło: „Polska Dziennik Zachodni”