Pacjent
- Warto wiedzieć
- Coś na ząb
- Wybielanie zębów
- Choroby i leczenie
- Estetyka
- Higiena
- Ciekawostki ...
- Dowiedz się jak...
- Forum
- Baza gabinetów
- Pytania do ekspertów
- Subskrypcja
- Ogłoszenia - Pacjent
- Partnerzy portalu
- Tagi
- Bruksizm
- Ciąża a zęby
- Dental TV
- Kamień nazębny
- Korony
- Leczenie kanałowe
- Licówki
- Mosty
- Strach przed dentystą
- Vademecum Pacjenta
- Zęby mądrości
- Znieczulenia

- 12-12-2012
Żądanie kaucji od pacjenta znajdującego się w stanie nagłym jest bezpodstawne – wynika z informacji Rzecznika Praw Pacjenta. Jeśli świadczeniodawca żąda w opisanym przypadku kaucji, łamie prawa pacjentów. „Stosując takie praktyki świadczeniodawca pobiera nienależne opłaty od osób ubezpieczonych za świadczenia objęte umową z NFZ, a tym samym uniemożliwia lub ogranicza w poważnym stopniu dostęp pacjentów do tych świadczeń” - czytamy w stanowisku Ministerstwa Zdrowia z dn. 24.08.2010 r. Jeśli pacjent ma prawo leczyć się w ramach darmowej opieki medycznej finansowanej przez NFZ, a nie posiada przy sobie dokumentu potwierdzającego ubezpieczenie będąc w stanie nagłego zagrożenia zdrowia lub życia, ma prawo dostarczyć dokument w ciągu 7 dni od dnia zakończenia udzielania świadczenia. Jeśli przebywa w szpitalu, może to zrobić w terminie do 30 dni od chwili rozpoczęcia leczenia lub – jeśli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe – do 7 dni od chwili zakończenia udzielania świadczenia medycznego. Jeżeli pacjent w wymaganym terminie nie dostarczy świadczeniodawcy dokumentu potwierdzającego prawo do darmowego leczenia, udzielający świadczenie ma prawo żądać od pacjenta zwrotu kosztów leczenia.
Źródło: bpp.gov.pl