Na skróty
- Forum
- Zareklamuj swój gabinet
- Izby Lekarskie w Polsce
- Partnerzy portalu
- Magazyn Stomatologiczny
- Wydawnictwo
Czelej - Wydawnictwo
PZWL - Wydawnictwo
Med Tour Press Int. - new! Katalog firm
- Dodaj gabinet
- Poradnik dentysty
- Organizacje
- Turystyka stomatologiczna
- Marketing stomatologiczny
- Dotacje z UE
- KORONAWIRUS
- Dental TV
- new! Czas na urlop!
- Relacje z targów i imprez
- 07-08-2018
Z badań, które przeprowadzono kilka lat temu na Śląskim Uniwersytecie Medycznym w Katowicach, wynika, że dla pacjentów stomatologów – wbrew pozorom – ceny usług wcale nie są najważniejsze. Ponad połowa ankietowanych w pierwszej kolejności wskazywała na fachowość, walory osobowe i podmiotowe traktowanie pacjenta. Zaraz potem pacjenci cenili dobrą komunikację i reagowanie na ból pacjenta (to miernik empatii). Fachowość postrzegana była przez osiągnięcie celu, jakim był udany zabieg stomatologiczny.
Co ciekawe, dentyści mają inne wyobrażenie o tym, co pacjenci w nich cenią. Najwięcej z nich – tak samo jak w przypadku pacjentów – wskazało na fachowość, ale zaraz po niej stomatolodzy wskazywali na zaradność finansową – której nie wskazał z kolei żaden (!) pacjent.
Dentyści też nie cenią tak bardzo własnych walorów osobowych, jak pacjenci – znalazły się one w odpowiedziach stomatologów dopiero na trzecim miejscu. W dalszej kolejności wskazywali na doświadczenie – które dla pacjentów nie było aż tak bardzo istotne. Wskazał na nie zaledwie co 8 pacjent.
Warte uwagi jest, że dentyści nie uważają swojej empatii i dobrej komunikacji za walory tak istotne do nawiązania dobrych relacji z pacjentem, jak sami pacjenci. Na cechy te stomatolodzy wskazywali aż 16-krotnie rzadziej niż pacjenci. Z badania tego wynika zatem dość interesujący wniosek: że dentyści powinni popracować nad komunikacją oraz swoją empatią – gdyż są cechy, które dla pacjentów mają zasadnicze znaczenie do odczuwania zadowolenia z usług danego stomatologa.